Scenariji virtualne stvarnosti - edukativna radionica u povodu obilježavanja DSI 2024
Povodom nadolazećeg Dana sigurnijeg interneta, organizirana je edukativna radionica pod nazivom Scenariji virtualne stvarnosti. Radionica je osmišljena za djecu i mlade s ciljem prepoznavanja potencijalnih opasnosti i rizika u virtualnom okruženju a održana je 25.1.2024. godine na Učilištu Studium u Vukovaru. U sklopu radionice polaznici su u natjecateljskom duhu rješavali pet izazova od kojih je svaki osmišljen s ciljem podizanja svijesti o specifičnim i rizičnim situacijama koje se često javljaju u virtualnom okruženju.
Radionica je započela motivacijskom aktivnošću Kula od karata. U ovoj je poticajnoj aktivnosti, svaki par dobio 7 karata od kojih su trebali izraditi kulu (toranj) od karata, pri čemu su smjeli koristiti samo svoju ne-dominantnu ruku (ljevaci su koristili desnu ruku, dok su dešnjaci koristili lijevu ruku). Cilj ove aktivnosti bio je višestruk; razvijali su vještinu suradnje s osobama s kojima možda nisu prethodno imali priliku raditi a kroz zajedničko suočavanje s izazovom, učili su komunicirati, dogovarati se i prilagođavati se različitim stilovima rada. Razvijali su toleranciju, strpljenje i konstruktivno rješavanje problema. Izazov korištenja ne-dominantne ruke poticao je na razumijevanje važnosti prilagodbe i fleksibilnosti u radu s drugima. Uočivši kako samo zajedničkim radom mogu uspješno doći do rješenja, spoznali su značaj timskog rada u kojem svaki član tima doprinosi konačnom uspjehu zadatka. Nakon uspješnog završetka motivacijske aktivnosti, polaznici su bili spremni za izazove koji su zahtijevali timski rad i suradnju.
U prvom su zadatku Virtualno nasilje u stvarnosti, polaznici upoznali Luku, Saru i Katarinu, glavne protagoniste priče o virtualnom nasilju koje prerasta u stvarni sukob. Cilj zadatka bio je prepoznati različite oblike nasilja prisutne u priči i analizirati ponašanje likova, uočiti ključne trenutke i odluke koje dovode do prenošenja virtualnih sukoba u stvarni život te promišljati o strategijama za sprječavanje daljnje eskalacije nasilja.
U drugom zadatku Hakerska prijetnja polaznici čitaju priču u kojoj Ana i Marko sasvim slučajno, nailaze na skrivenu, šifriranu poruku koja ih postepeno dovodi do otkrića planiranog hakerskog napada na školsku mrežu. Zadatak je bio dešifrirati poruku kako bi se odredilo mjesto i vrijeme napada. Ovaj zadatak potaknuo je razmišljanje o cyber sigurnosti i važnosti prepoznavanja prijetnji na internetu.
U sklopu trećeg zadatka Znatiželjni učenici, polaznike radionice dočekao je tajni dnevnik profesora kriptografije gospodina Šifrića i izazov dešifriranja zagonetne poruke. Koristeći svoje analitičke vještine, polaznici su uspješno dešifrirali poruku, a odgovor koji su otkrili bila je neočekivana i smiješna ali važna poruka o poštivanju privatnosti: "Ne guraj nos gdje mu nije mjesto". Porukom je ukazano na važnost postavljanja granica u pristupu i istraživanju tuđih osobnih informacija. Kroz ovaj su zadatak, djeca i mladi stekli vještine dešifriranja poruka ali i razvili svijest o etičkom ponašanju na internetu. Svijest o važnosti privatnosti nije ograničena samo na čuvanje vlastitih informacija, već uključuje i poštivanje privatnosti drugih. Poruka je podsjetnik na važnost održavanja etičkih standarda u digitalnom svijetu, gdje znatiželja vrlo lako dovodi do pomicanja granica privatnosti.
Četvrti zadatak Digitalni tragovi donio je 4 profila i proučavanje digitalnih tragova četvero učenika Andreje, Ivana, Filipa i Lee i njihovih raznolikih interesa i digitalnih navika. Na osnovu prikupljenih informacija polaznici radionice, trebali su odabrali učenika najpogodnijeg za Vijeće učenika. Zadatak je zahtijevao analizu vidljivih tragova na društvenim mrežama ali je istovremeno poticao i na razmišljanje o važnosti pažljivog upravljanja vlastitim digitalnim identitetom.
U okviru petog zadatka Pričam ti priču polaznike su dočekale četiri različite priče koje su obrađivale teme virtualnog nasilja, istraživačkog ponašanja na internetu, krađe i tajnih veza. Iako su se priče razlikovale po tematici, svaka od njih imala je zajedničke elemente koje su polaznici analizirali. Svaka se priča dotaknula nekog oblika nasilja u stvarnom ili virtualnom okruženju, bilo da je riječ o verbalnom sukobu u online igri, krađi novčanika, virtualnom zlostavljanju putem društvenih mreža ili ogovaranju. Sve su priče poticale na promišljanje o etičkim i moralnim aspektima ponašanja u stvarnom i virtualnom okruženju kao i na razmišljanje o ispravnosti reakcija likova u pričama i o vlastitim postupcima u sličnim situacijama. U svakoj priči postavljena su pitanja o tome kako će situacija završiti i kada će nasilje prestati a polaznici su predviđali moguće ishode razmišljajući o važnosti mirnog rješavanja sukoba u online i stvarnom svijetu.
Radionicu su organizirali nastavnici Gimnazije Vukovar, Sanja Pavlović Šijanović, Antonija Milić i Davor Šijanović a djeci i mladima omogućila je razvoj kritičkog razmišljanja, usvajanje etičkog ponašanja na internetu te podizanje svijesti o potencijalnim opasnostima i rizicima virtualnog okruženja. Natjecateljski duh i dinamika koji su obilježili radionicu potaknuli su polaznike na dodatne napore i ustrajnost u rješavanju postavljenih izazova. Stimulirajuća atmosfera iznjedrila je i najuspješnije koji su za svoj angažman nagrađeni prigodnim darovima. Kreiranim izazovima (zadatcima) moguće je pristupiti putem poveznice: https://bit.ly/DSI2024aktivnosti
Ova inicijativa korak je ka stvaranju odgovornih i sigurnih korisnika virtualnih prostora, osnažujući ih za oblikovanje pozitivnih online iskustava. Edukativnim radionicama, postavlja se čvrst temelj za buduće generacije koje će s punim povjerenjem kreirati virtualne prostore, pridržavajući se visokih standarda sigurnosti i odgovornosti.
Radionica je započela motivacijskom aktivnošću Kula od karata. U ovoj je poticajnoj aktivnosti, svaki par dobio 7 karata od kojih su trebali izraditi kulu (toranj) od karata, pri čemu su smjeli koristiti samo svoju ne-dominantnu ruku (ljevaci su koristili desnu ruku, dok su dešnjaci koristili lijevu ruku). Cilj ove aktivnosti bio je višestruk; razvijali su vještinu suradnje s osobama s kojima možda nisu prethodno imali priliku raditi a kroz zajedničko suočavanje s izazovom, učili su komunicirati, dogovarati se i prilagođavati se različitim stilovima rada. Razvijali su toleranciju, strpljenje i konstruktivno rješavanje problema. Izazov korištenja ne-dominantne ruke poticao je na razumijevanje važnosti prilagodbe i fleksibilnosti u radu s drugima. Uočivši kako samo zajedničkim radom mogu uspješno doći do rješenja, spoznali su značaj timskog rada u kojem svaki član tima doprinosi konačnom uspjehu zadatka. Nakon uspješnog završetka motivacijske aktivnosti, polaznici su bili spremni za izazove koji su zahtijevali timski rad i suradnju.
U prvom su zadatku Virtualno nasilje u stvarnosti, polaznici upoznali Luku, Saru i Katarinu, glavne protagoniste priče o virtualnom nasilju koje prerasta u stvarni sukob. Cilj zadatka bio je prepoznati različite oblike nasilja prisutne u priči i analizirati ponašanje likova, uočiti ključne trenutke i odluke koje dovode do prenošenja virtualnih sukoba u stvarni život te promišljati o strategijama za sprječavanje daljnje eskalacije nasilja.
U drugom zadatku Hakerska prijetnja polaznici čitaju priču u kojoj Ana i Marko sasvim slučajno, nailaze na skrivenu, šifriranu poruku koja ih postepeno dovodi do otkrića planiranog hakerskog napada na školsku mrežu. Zadatak je bio dešifrirati poruku kako bi se odredilo mjesto i vrijeme napada. Ovaj zadatak potaknuo je razmišljanje o cyber sigurnosti i važnosti prepoznavanja prijetnji na internetu.
U sklopu trećeg zadatka Znatiželjni učenici, polaznike radionice dočekao je tajni dnevnik profesora kriptografije gospodina Šifrića i izazov dešifriranja zagonetne poruke. Koristeći svoje analitičke vještine, polaznici su uspješno dešifrirali poruku, a odgovor koji su otkrili bila je neočekivana i smiješna ali važna poruka o poštivanju privatnosti: "Ne guraj nos gdje mu nije mjesto". Porukom je ukazano na važnost postavljanja granica u pristupu i istraživanju tuđih osobnih informacija. Kroz ovaj su zadatak, djeca i mladi stekli vještine dešifriranja poruka ali i razvili svijest o etičkom ponašanju na internetu. Svijest o važnosti privatnosti nije ograničena samo na čuvanje vlastitih informacija, već uključuje i poštivanje privatnosti drugih. Poruka je podsjetnik na važnost održavanja etičkih standarda u digitalnom svijetu, gdje znatiželja vrlo lako dovodi do pomicanja granica privatnosti.
Četvrti zadatak Digitalni tragovi donio je 4 profila i proučavanje digitalnih tragova četvero učenika Andreje, Ivana, Filipa i Lee i njihovih raznolikih interesa i digitalnih navika. Na osnovu prikupljenih informacija polaznici radionice, trebali su odabrali učenika najpogodnijeg za Vijeće učenika. Zadatak je zahtijevao analizu vidljivih tragova na društvenim mrežama ali je istovremeno poticao i na razmišljanje o važnosti pažljivog upravljanja vlastitim digitalnim identitetom.
U okviru petog zadatka Pričam ti priču polaznike su dočekale četiri različite priče koje su obrađivale teme virtualnog nasilja, istraživačkog ponašanja na internetu, krađe i tajnih veza. Iako su se priče razlikovale po tematici, svaka od njih imala je zajedničke elemente koje su polaznici analizirali. Svaka se priča dotaknula nekog oblika nasilja u stvarnom ili virtualnom okruženju, bilo da je riječ o verbalnom sukobu u online igri, krađi novčanika, virtualnom zlostavljanju putem društvenih mreža ili ogovaranju. Sve su priče poticale na promišljanje o etičkim i moralnim aspektima ponašanja u stvarnom i virtualnom okruženju kao i na razmišljanje o ispravnosti reakcija likova u pričama i o vlastitim postupcima u sličnim situacijama. U svakoj priči postavljena su pitanja o tome kako će situacija završiti i kada će nasilje prestati a polaznici su predviđali moguće ishode razmišljajući o važnosti mirnog rješavanja sukoba u online i stvarnom svijetu.
Radionicu su organizirali nastavnici Gimnazije Vukovar, Sanja Pavlović Šijanović, Antonija Milić i Davor Šijanović a djeci i mladima omogućila je razvoj kritičkog razmišljanja, usvajanje etičkog ponašanja na internetu te podizanje svijesti o potencijalnim opasnostima i rizicima virtualnog okruženja. Natjecateljski duh i dinamika koji su obilježili radionicu potaknuli su polaznike na dodatne napore i ustrajnost u rješavanju postavljenih izazova. Stimulirajuća atmosfera iznjedrila je i najuspješnije koji su za svoj angažman nagrađeni prigodnim darovima. Kreiranim izazovima (zadatcima) moguće je pristupiti putem poveznice: https://bit.ly/DSI2024aktivnosti
Ova inicijativa korak je ka stvaranju odgovornih i sigurnih korisnika virtualnih prostora, osnažujući ih za oblikovanje pozitivnih online iskustava. Edukativnim radionicama, postavlja se čvrst temelj za buduće generacije koje će s punim povjerenjem kreirati virtualne prostore, pridržavajući se visokih standarda sigurnosti i odgovornosti.
- JAVNI POZIV ZA ISKAZ INTERESA ZA KRAJNJE KORISNIKE PROJEKTA „ZAŽELI – prevencija institucionalizacije Pruži mi ruke II“
- NATJEČAJ za prodaju nekretnine na temelju javnog prikupljanja ponuda
- NATJEČAJ za popunu radnog mjesta: Učitelj edukacijsko rehabilitacijskog profila , obavlja poslove UER
- Javni poziv za izbor i proglašenje najuspješnijih sportaša 2024. godine u gradu Vukovaru
- Javni poziv za dostavu prijedloga članova Vijeća za domovinski pijetet, mir i razvoj