Europski tjedan programiranja predstavlja inicijativu koja promovira programiranje i digitalnu pismenost diljem Europe. Aktivnosti tijekom tjedna imaju za cilj potaknuti ljude različitih dobnih skupina na istraživanje svijeta programiranja i tehnologije i razvijanje spoznaje o primjenjivosti računalnog razmišljanja u različitim aspektima života. Događanja i aktivnosti poput radionica, predavanja, tečajeva i online resursa u pravilu su besplatna i dostupna svima koji su zainteresirani za sudjelovanje, bez obzira na prethodno iskustvo u programiranju. Ciljevi Europskog tjedna programiranja uključuju: povećanje svijesti o važnosti digitalne pismenosti i programiranja, poticanje širenja znanja o programiranju među mladima, učiteljima i nastavnicima, roditeljima i građanima općenito, promicanje kreativnosti i inovacije kroz programiranje te povezivanje i poticanje suradnje između organizacija, škola, vladinih tijela i drugih dionika u području obrazovanja i tehnologije.

Gimnazija Vukovar kontinuirano sudjeluje u Europskom tjednu programiranja i provodi različite aktivnosti kako bi promovirala digitalnu pismenost, računalno razmišljanje i programiranje među djecom i mladima. Ove su godine, učenici i nastavnici Gimnazije Vukovar Sanja Pavlović Šijanović, Antonija Milić i Davor Šijanović, organizirali radionicu pod nazivom "Računalno razmišljanje bez računala". Radionica je održana na Učilištu Studium, ustanovi za obrazovanje odraslih u Vukovaru, 11. listopada 2023., a djeci i mladima pružila je jedinstvenu priliku da zarone u svijet računalnog razmišljanja, čak i bez korištenja stvarnih računala. Radionicu su obilježile četiri raznolike aktivnosti, svaka sa svojim posebnim naglaskom na razvoju računalnog razmišljanja:
1. Slaganje mačke origami tehnikom:
Prva aktivnost uključivala je origami, japansku tehniku ovijanja i presavijanja papira. Polaznici su dobili kartice s koracima za sklapanje mačke, a njihov je zadatak bio točnim redoslijedom složiti kartice i pažljivo slijediti korake u izradi mačke. Kroz ovu su aktivnost, djeca i mladi mogli vidjeti i razumjeti kako se algoritmi koriste za postizanje određenih ciljeva te na koji način redoslijed radnji utječe na konačni rezultat.
2. Izazov umrežavanja:
Druga aktivnost potaknula je polaznike na razmišljanje o umrežavanju, temeljnom konceptu u svijetu računalnih znanosti. Pred polaznike je postavljen izazov za povezivanjem svih zgrada u gradu uz minimalnu potrošnju prostora (resursa). Ova ih je igra potaknula na razmatranje učinkovitih rješenja i optimizaciju, istražujući kako se računalna logika primjenjuje u svakodnevnom životu.
3. Kodiranje emojija:
Treća aktivnost usmjerena je na razumijevanje piksela i njihovu ulogu u prikazu slika na računalima. Polaznici su upoznati s pojmom piksela te kako različite boje i njihovi položaji stvaraju slike na ekranu. Kroz ovu su aktivnost, učenici naučili kako računala "vide" slike i kako informacije o boji svakog piksela računalima služe za opisivanje slika.
4. Šifriranje pomoću Cezarovog ključa:
Posljednja aktivnost uključivala je šifriranje, važan aspekt računalnog svijeta. Polaznici su upoznali Cezarovu šifru, drevnu tehniku šifriranja koja uključuje pomak slova abecede za određeni broj mjesta, poznat kao "ključ." Aktivnost je pridonijela razumijevanju osnova šifriranja a dešifriranje tajnih zapisa ukazalo je na važnost „ključa“ i njegovu neizostavnu ulogu u otkrivanju tajnih poruka.
Angažirajuće aktivnosti, polaznicima su pružile priliku da osvijeste i razvijaju vlastite sposobnosti računalnog razmišljanja i rješavanja problema, čak i bez upotrebe računala. Rješavajući pomno osmišljene izazove, polaznici su usvojili brojne vrijedne ishode učenja poput razumijevanja osnova algoritama i načina na koje se algoritmi koriste za rješavanje problema te uvidjeli važnost redoslijeda koraka i njegovog utjecaja na konačni rezultat. Ova vještina pridonosi razvoju logičkog razmišljanja te podiže razinu sposobnosti planiranja koraka radi postizanju cilja. Radionica je izravno utjecala na razvoj računalnog razmišljanja potaknuvši polaznike na apstraktno razmišljanje i rješavanje računalnih problema čak i bez upotrebe stvarnih računala. Kroz praktično iskustvo, polaznici su razvili temeljno razumijevanje mrežnog povezivanja i uvidjeli važnost optimiziranja resursa u svrhu učinkovite povezanosti.

Ovo znanje neprocjenjivo je za razumijevanje umrežavanja u svijetu tehnologije. Ovladali su i osnovama piksela i grafičkog prikaza te su postali vještiji u razumijevanju prikaza slika pomoću piksela što je izravno primjenjivo u razvoju igara, dizajnu web stranica i mnogim drugim aspektima digitalne umjetnosti. Izradom i primjenom Cezarove šifre stekli su temeljna znanja šifriranja te uvidjeli razloge i važnost zaštitite podataka putem šifriranja. Uz sve navedeno, radionica je naglasila važnost timskog rada te su polaznici aktivno surađivali i međusobno komunicirali dijeleći svoje znanja i spoznaje tijekom provedbi aktivnosti. Unaprijedili su vještine timskog rada, što je ključno za učinkovito rješavanje problema i buduće suradničke aktivnosti.

Brojni ostvareni ishodi učenja značajno pridonose razvoju svakog pojedinog sudionika u području ne samo računalnog već i logičkog razmišljanja i rješavanja problema. Stečene vještine polaznici će moći samouvjereno primijeniti u različitim situacijama u budućnosti, neovisno odluče li se za karijeru u računalnim znanostima ili drugim područjima.

Radionica je polučila izvrstan uspjeh a sudionicima pružila inspiraciju za nastavak istraživanja i proučavanja fascinantnog svijeta tehnologije i računalnih znanosti.