Obrazovanje

Projekt "Kad se male ruke slože, sve se može!" Osnovne škole Dragutina Tadijanovića iz Vukovara

Dvostruki trijumf i dva pehara vukovarskim gimnazijalcima

Gimnazija Vukovar: Radionica AI eksperimenti

Scenariji virtualne stvarnosti - edukativna radionica u povodu obilježavanja DSI 2024

GIMNAZIJA VUKOVAR: Kako podaci postaju stvarnost- radionica o velikim podacima i podatkovnoj ekonomiji


Na Učilištu Studium Vukovar, 22. listopada, održana je radionica o velikim podacima i podatkovnoj ekonomiji s naglaskom na obrazovanju djece i mladih. Ova je ciljana publika najizloženija velikim podacima kroz svoje online aktivnosti, pametne uređaje i društvene medije. Tijekom radionice naučili su što su to osobni podaci te razmatrali načine na koje ih internetske kompanije mogu iskoristiti. Proučavanje ključnih koncepata poput ciljanog oglašavanja, kolačića, Opće uredbe o zaštiti podataka i umjetne inteligencije omogućilo im je bolje razumijevanje kompleksnih mehanizama prikupljanja i korištenja osobnih informacija kao i kritičko promišljanje o etičnosti upotrebe prikupljenih informacija.


Veliki podaci predstavljaju ogromne količine podataka koje se prikupljaju iz različitih izvora, kao što su internetske aktivnosti, senzori, mobilni uređaji, društveni mediji i slično. Ti se podaci potom analiziraju kako bi se dobile korisne informacije i uvidi koji mogu poslužiti različitim svrhama. Jedan od ključnih aspekata podatkovne ekonomije je način na koji internetske kompanije koriste osobne informacije svojih korisnika. Mnoge od ovih kompanija prikupljaju ogromne količine podataka o korisnicima, uključujući informacije o njihovim navikama pretraživanja, ponašanju na internetu i interakcijama na društvenim mrežama. Ovi se podaci koriste za personalizaciju sadržaja, ciljanje oglasa i razvoj novih proizvoda i usluga. Stoga su u sklopu radionice, učenici imali priliku proučiti načine na koje veliki podaci utječu i na njihove osobne informacije. Zadatak je bio razmotriti koje se informacije prikupljaju o njima samima svaki puta kada su na internetu i što to internet "zna/ne zna" o njima. Učenici su potaknuti na promišljanje o svim internetskim stranicama, aplikacijama i uređajima koje koriste kako bi se povezali na internet, neovisno radi li se o gledanju videozapisa, slušanju glazbe, igranju igara ili učenju. Potom su osvijestili koje su sve informacije o sebi dijelili putem nabrojanih aplikacija uvidjevši kako internetske stranice koje posjećujemo prikupljaju informacije o našim interesima i ponašanju na internetu. Na temelju tih informacija stvaraju se profili o nama i našim interesima koji se temelje upravo na našem "podatkovnom otisku" što izravno omogućuje prilagodbu oglasa i sadržaja prema individualnim preferencijama korisnika. Potaknuti pitanjem „ Što bi se sve moglo pronaći unosom vlastitog imena u tražilicu Google?“ osvijestili su i činjenicu da tražilica može prikazati mnoštvo podataka koje nisu namjeravali izravno iskazati ili podijeliti što je povuklo i kritičko razmatranje etičkih aspekata upotrebe tih informacija. Etičnost upotrebe podataka postaje sve važnija tema koja razmatra i pitanja privatnosti, sigurnosti i transparentnosti u vezi s prikupljanjem i korištenjem osobnih podataka. Učenici su potaknuti razmišljati o tome kako se korporacije odnose prema podacima korisnika, kako se osigurava zaštita privatnosti i koje su posljedice neetičkog postupanja s podacima.


U sklopu radionice učenici su dobili izazov dizajnirati gotov proizvod koristeći informacije prikupljene od kupaca izmišljene trgovine Fashion Store. Prikupljeni podaci postali su osnova u donošenju ključnih dizajnerskih odluka, usmjeravajući ih prema stvaranju proizvoda prilagođenog potrebama i preferencijama ciljane skupine. Nakon analize prikupljenih podataka, osmislili su dizajn proizvoda, koristeći svoju kreativnost i inspiraciju kako bi novi proizvod bio jedinstven i privlačan. Ova im je aktivnost omogućila praktičnu primjenu znanja o prikupljanju i analizi podataka u svijetu dizajna i mode. Po završetku aktivnosti, prezentirali su svoje nove proizvode i objasnili kako su podaci kupaca oblikovali njihove dizajnerske odluke. Proučavanjem dinamike suvremenog tržišta, posebno istraživanjem događanja poput Black Friday i World Buy Nothing Day, učenici su dodatno proširili svoje razumijevanje modne industrije. Shvatili su da Black Friday (Crni petak) predstavlja vrhunac potrošnje tijekom godine, a prikupljeni podaci osnovu za dublje razumijevanje potrošačkih navika i trendova. S druge strane, World Buy Nothing Day (Svjetski dan nekupovanja) donosi kontrastan pogled na potrošnju, naglašavajući važnost održivosti i ekoloških utjecaja modne industrije. Ovaj kontrast između intenzivne potrošnje i održivog pristupa predstavlja ključni element u oblikovanju svijesti o globalnim trendovima i odgovornom dizajnu.


Radionica u organizaciji učenika i nastavnika vukovarske gimnazije Sanje Pavlović Šijanović, Antonije Milić i Davora Šijanovića, učenicima je pružila temeljno razumijevanje tema vezanih uz velike podatke i podatkovnu ekonomiju, potaknula ih na kritičko razmišljanje i razmatranje etičkih aspekata ovih tema te ih obogatila znanjem koje će im zasigurno biti korisno u svijetu koji sve više ovisi o informacijama i podacima.

DV VUKOVAR I: Nagrada COMET za projekt „Our Heritage for Sustainable Future“

DV VUKOVAR I: eTwinning projekt "Our heritage for sustainable future"

Gimnazija Vukovar: Radionica Home Chemistry

Zlatno odličje vukovarskim gimnazijalcima - INOVA BUDI UZOR 2023

Europski tjedan programiranja: Radionica "Računalno razmišljanje bez računala"