Kategorija: Obrazovanje

Nastavnici vukovarske gimnazije Karolina Dvojković, Kristina Kristek, Ivan Menđušić, Davor Šijanović i Sanja Pavlović Šijanović, na 21. CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji „Na granici mogućega“, zahvaljujući pozivu CARNET-ovog Programskog odbora, imali su priliku predstaviti primjere inovativne i kreativne primjene informacijske i komunikacijske tehnologije u nastavi i školi.
Nastavnici su održali tri interaktivna izlaganja: Vukovar – our view of smart living, Periodni sustav pametnih telefona i Pomiče li tehnologija granice sporta, te predstavili konferencijski rad Fokus na pokus a sve to uz podršku ravnateljice Giane Marović Zeko.

Interaktivnim izlaganjem: Vukovar – our view of smart living predstavljen je projekt koji je osvojio prvu nagradu na ovogodišnjem kreativnom natječaju u sklopu donacijskog programa Generacija Next i pobijedio na Arduino Day Community Challenge-u 2019. održanom u Milanu. Projektom je učenicima omogućeno upoznavanje sa svijetom Arduina i Internet of Things te je potaknut razvoj kreativnosti, kolaboracije, inovativnosti, stjecanje korisnih iskustava tijekom učenja, a sve to sa ciljem unapređivanja vještina i stjecanja potrebnih znanja kako bi se naši učenici pripremili za tržište rada u kojem nedostaje stručnjaka u području STEMa. Maketa predstavlja glavnu vukovarsku ulicu i šetnicu uz Dunav a u njoj su implementirana Arduino rješenja za pametnu rasvjetu, semafor, parking i solarni tragač. Izrada makete pametnoga grada Vukovara vođena je idejom: „OUR SOLUTION TO LESS POLLUTION“. Istaknuto je kao su učenici radom na ovom projektu, stekli iskustava učenja kroz aktivno sudjelovanje u timskom i suradničkom okruženju što im je dodatno osnažilo motivaciju za učenje jer će zasigurno stečena znanja i iskustva s lakoćom moći integrirati u svakodnevnicu ali i u budući profesionalni život.
Je li korištenje tehnologije u sportu varanje ili nam ona omogućuje fer play? Otkud uopće tehnologija u sportu? Možemo li sigurni u mjerenja koja dobijemo uz pomoć tehnologije? Kako nam može pomoći virtualni trener? Na ova i na druga važna pitanja o ovoj temi odgovoreno je kroz interaktivno izlaganje Pomiče li tehnologija granice sporta? u kojem je prikazan presjek sportske tehnologije i aplikacija koje se koriste u modernom sportu pri čemu su autori iskoristili vlastita iskustva u ovom području kako bi kroz natjecanje učenika pokazali kako pomoću tehnologije mogu unaprijediti svoje vlastite psihomotorne i psihofizičke sposobnosti.

Konferencijski rad: Fokus na pokus, pokazao je kako su prirodni procesi idealan primjer za provođenje nastave usmjerene prema djelovanju koja daje učenicima mogućnost preuzimanja inicijative u učenju gdje radoznalost, kreativnost i eksperimentiranje s idejama nadmašuju zacrtani plan tradicionalne nastavne teme. Ako se u cijeli proces uključe interdisciplinarnost i informacijsko – komunikacijske tehnologije, teorijski koncepti postaju realistični, učenicima olakšavaju razumijevanje realnih događanja kojima svjedoče svaki dan. U našoj svakodnevici promatramo i doživljavamo stanja flore i faune kroz osjetila za miris, sluh, vid, ... Međutim postoji mogućnost dokazivanja da se mogu doživjeti i druge informacije u našoj okolini. Paralelnim snimanjem i bilježenjem u vidljivom i infracrvenom spektru dobivamo dvostruke informacije naše okoline. Kako izgledaju objekti i priroda u bliskom infracrvenom spektru? Informacije koje nose objekti, biljke i živa bića u bliskom infracrvenom spektru moguće je usporediti sa doživljajem u spektru kojega percipira naše oko. Postoji korelacija refleksije svjetla između vizualne i infracrvene apsorpcije. Razlika vizualne i infracrvene apsorpcije svjetla na flori i fauni omogućuje kamuflaže u kretanju i u okolišu. Skrivanje u flori i fauni posebno je zanimljivo. U radu se prikazuje sinkronizirana interdisciplinarnost i primjena tehnologije u odgojno – obrazovnom procesu u kojemu se uspostavlja odnos sa „stvarnim životom“, životnim okruženjem učenika, uzajamnom povezanosti stvari u životu sa svim ostalim aspektima određene znanosti, discipline ili predmeta, a rezultat je aktivnosti koje u sinergiji provode učenici prirodoslovno-matematičkog usmjerenja i nastavnici.

Interaktivnim izlaganjem: Periodni sustav pametnih telefona pokazalo se da današnje generacije odrastaju uz pametne mobitele koristeći ih većinom u svrhu komunikacije i zabave, mijenjajući ispravne uređaje često samo zbog praćenja trendova. Za proizvodnju pametnog telefona potrebno je 70-ak kemijskih elemenata od 118 do sada otkrivenih elemenata. Mnogi elementi spadaju u tzv. ugrožene elemente jer su njihove zalihe neobnovljive i zabrinjavajuće male na Zemlji. Ovim radom povezani su sadržaji i znanja iz 3 predmeta - kemije, fizike i informatike i pokazano je kako nastava može biti zanimljiva i primjenjiva kada uključimo tehnologiju u proces učenja. Učenici su obradili elemente koji se koriste za izradu pametnih telefona i na taj način proširili svoja znanja iz kemije. Upoznali su dijelove i građu pametnih telefona - zaslona, baterije, elektronike, sučelja... što je vezano uz predmete fiziku i informatiku te su koristili alate pomoću kojih su surađivali i kreirali tijekom svog rada. Alat Teams iz Microsoft Office platforme korišten je za komunikaciju i razmjenu informacija i sadržaja između nastavnika i učenika te učenika međusobno. U alatu Piktochart učenici su izradili digitalni plakat kojim su predstavili ovu temu i svoje istraživanje. Plakat je printan i predstavljen učenicima i nastavnicima naše škole. Osim toga organizirana je i akcija prikupljanja EE otpada na razini škole kao i izložba starih mobitela čime smo htjeli potaknuti učenike na recikliranje i zbrinjavanje elektroničkog otpada.

CARNET-ova konferencija za korisnike pod nazivom „Na granici mogućega“, održana je od 6. do 8. studenog 2019. godine u Šibeniku, a okupila je gotovo 1100 učitelja, nastavnika i profesora, ravnatelja, informatičkih stručnjaka i gospodarstvenika iz područja informacijsko-komunikacijskih tehnologija. Tijekom konferencije predstavljeno je više od 140 radova s naglaskom na svrhovitom korištenju novih tehnologija u obrazovanju.

Razlog zbog kojega je ovogodišnja konferencija nosila naziv „Na granici mogućega“, ravnatelj CARNET-a, gospodin Goran Kezunović, istaknuo je na svečanom otvorenju 21. CARNET-ove korisničke konferencije pri čemu je naglasivši da „živimo u svijetu brzih promjena koje od nas traže brze prilagodbe i zahtijevaju da se usmjerimo na nove izazove“, poslao snažnu poruku kako moramo pomicati granice odvažnim prihvaćanjem novih izazova današnjice, dodavši kako „Danas oblikujemo našu digitalnu budućnost i zato je neophodno da digitalnu transformaciju prate nove kompetencije. One će nam omogućiti da učinkovito i odgovorno upravljamo novim tehnologijama te zajedno gradimo inkluzivno i tehnološki napredno društvo.“

Vukovarska gimnazija aktivnim sudjelovanjem na 21. CARNetovoj korisničkoj konferenciji pokazala je i dokazala spremnost u suočavanju sa novim izazovima digitalne transformacije sa svrhom izgradnje tehnološki napredne nastave, škole i cjelokupnog društva.